fbpx

Kuinka valmistella verkkokauppa Black Friday -päivään?

Markus Friberg yrittäjä | Web Design Friberg
Kirjoittanut Markus Friberg
5.11.2024

Ota vinkit talteen ja valmistaudu vuoden suurimpaan ostospäivään!

Olemme listanneet 13 käytännön vinkkiä, joilla valmistaudut vuoden kovimpaan myyntipäivään. Vuonna 2024 Black Friday on 29.11.2024. Black Friday on vuoden suosituin ostopäivä ja verkkokauppiaiden kannattaa varautua siihen.

1. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Aloita Black Friday -valmistelut ajoissa. Suunnittele, mitkä tuotteet tai palvelut tulevat alennukseen, kuinka suuri alennus on ja kuinka kauan tarjoukset ovat voimassa. Muista myös miettiä, miten aiot mainostaa tarjouksiasi ja mitkä kanavat tavoittavat asiakkaasi parhaiten. Tarkasti laadittu suunnitelma auttaa pysymään aikataulussa ja tekee kampanjastasi johdonmukaisen ja onnistuneen.

2. Herätä hypeä somessa ajoissa

Noin 25 % asiakkaista löytää Black Friday -tarjoukset sosiaalisen median kautta, joten some näkyvyyden varmistaminen kannattaa. Aloita kampanjasi markkinointi hyvissä ajoin, jotta asiakkaasi löytävät luoksesi ja odottavat tarjouksiasi jo ennakkoon. Käytä monipuolisia ja houkuttelevia julkaisuja ja pidä viestisi selkeänä.

3. Houkuttelevat tarjoukset houkuttelevat ostajat

Black Friday on erikoislaatuinen päivä, jolloin asiakkaat odottavat entistä suurempia alennuksia. Jos normaalisti tarjoat 15–20 % alennuksia, muista, että Black Friday vaatii vieläkin suurempia houkutuksia. Pohdi, millaiset alennukset ja kampanjat houkuttelisivat juuri sinun asiakkaitasi ja varmistavat, että tarjouksesi erottuvat kilpailijoiden joukosta. Tämä on vuoden suurin alennuspäivä, ja asiakkaasi odottavat sen olevan sitä myös sinun verkkokaupassasi.

4. Hemmottele kanta-asiakkaitasi

Hyödynnä olemassa olevaa asiakaskuntaasi tarjoamalla esimerkiksi ”Early Bird” -alennuksia uutiskirjeen tilaajille tai kanta-asiakkaille. Sitoutuneet asiakkaat ovat verkkokaupallesi kullanarvoisia, ja heidän palkitsemisensa lisäeduilla voi kasvattaa myyntiäsi entisestään. Jos uutiskirjemarkkinointi ei vielä ole käytössäsi, nyt on erinomainen hetki aloittaa sen suunnittelu.

5. Sivuston kuormituksen kestävyys – varmista sujuva käyttökokemus

Valmistaudu siihen, että verkkokauppasi liikenne saattaa kasvaa räjähdysmäisesti Black Fridayn aikana. Tarkista, että palvelimesi kapasiteetti riittää kasvavaan käyttäjämäärään ja varmista, että sivustosi tekninen optimointi on kunnossa. Kuvien pakkaus, välimuisti ja sisällönjakeluverkko (CDN) auttavat nopeuttamaan sivustoa. Ammattilaisen apu tekniseen optimointiin voi olla erittäin hyödyllistä suurten myyntipäivien aikana.

6. Mobiilikäyttäjät ykkössijalla

Nykyisin jopa 77 % käyttäjistä selaa verkkokauppoja mobiililaitteilla, joten varmista, että verkkosivustosi on optimoitu mobiilikäyttöön. Sivujen on latauduttava nopeasti ja navigoinnin oltava intuitiivinen, jotta asiakkaasi löytävät tuotteet ja voivat tehdä ostoksia helposti. Käyttäjäystävällinen mobiilisivusto voi olla ratkaiseva tekijä myynnin kasvattamisessa.

7. Selkeä ja helppo ostopolku

Tee ostoprosessista mahdollisimman yksinkertainen. Pitkät ja monimutkaiset ostopolut voivat karkottaa erityisesti hetken mielijohteesta ostavia asiakkaita. Sujuva ja helppo ostotapahtuma kasvattaa todennäköisyyttä, että ostokset menevät loppuun asti.

8. Suosi suoria alennuksia kupongin sijaan

Vaikka kupongit ovat monelle asiakkaalle tuttuja, kassalla lisättävät alennuskoodit voivat aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Tarjoa suoraan alennettuja hintoja tuotteille ilman ylimääräisiä vaiheita – tämä tekee ostokokemuksesta helpomman ja sujuvamman.

9. Hyödynnä automaatioita kiireisimpinä päivinä

Automatisoidut asiakaspalvelu- ja markkinointitoimet voivat säästää resursseja kiireisinä myyntipäivinä. Esimerkiksi chatbotti voi vastata yleisimpiin kysymyksiin, ja sähköpostiautomaatioilla voit lähettää asiakkaille muistutuksia kesken jääneistä ostoskoritapahtumista. Automaatio auttaa minimoimaan inhimilliset virheet ja varmistaa saumattoman asiakaskokemuksen.

10. Valmistaudu toimituksiin ja palautuksiin

Asiakkaat arvostavat nopeita toimituksia ja helppoa palautusprosessia, erityisesti Black Fridayn kaltaisten suurten kampanjoiden aikana. Varmista, että toimitusketjusi toimii joustavasti ja että asiakaspalvelulla on valmiudet käsitellä palautukset sujuvasti ja vaivattomasti.

11. Laadi houkuttelevat ja informatiiviset tuotetiedot

Tuotetiedot ovat ensimmäinen asia, johon asiakkaat kiinnittävät huomiota. Kiinnitä huomiota selkeisiin ja houkutteleviin otsikoihin, tuotekuvauksiin sekä hintoihin. Tavoitteena on, että asiakas saa tuotteen houkuttelevuuden heti kättelyssä ja tuntee luottamusta ostopäätöksen tekemiseen.

12. Tarjoa monipuoliset maksutavat

Varmista, että ostaminen onnistuu helposti ja että asiakkaillasi on käytössään monipuoliset maksutavat, kuten MobilePay, Google Pay ja Apple Pay. Joustavat maksutavat tekevät ostokokemuksesta sujuvan ja asiakaslähtöisen.

13. Panosta asiakaspalveluun

Hyvä asiakaspalvelu voi olla ratkaiseva tekijä, kun asiakkaat päättävät, mistä ostavat. Useimmin kysytyt kysymykset kannattaa lisätä FAQ-osioon, jotta asiakkaat löytävät vastauksia helposti ja nopeasti. Selkeä ja helppo yhteydenottokanava takaa asiakastyytyväisyyden ja vähentää asiakaspalvelun työkuormaa.

Näiden vinkkien avulla voit valmistaa verkkokauppasi Black Fridayhin ja ottaa kaikki hyödyt irti vuoden suurimmasta ostospäivästä. Digitoimisto WDF toivottaa onnea kampanjaan ja menestystä myyntiin!